Κείμενο συμβολής στην Προγραμματική Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ

Προγραμματική Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Η Προγραμματική Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ αποτελεί μια κορυφαία διαδικασία, η οποία ανοίγει όλη τη «βεντάλια» των κεντρικών, αλλά και πιο ειδικών ζητημάτων που απασχολούν την ελληνική και την παγκόσμια πραγματικότητα. Το πρόγραμμα ενός αριστερού και προοδευτικού κόμματος ανοίγει δρόμους προς το «ανέφικτο» και κάθε του σημείο αποτελεί πεδίο σύγκρουσης δυο κόσμων, στην αέναη κοινωνική σύγκρουση μεταξύ των ελίτ και της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Καταθέτουμε το παρόν κείμενο, ως συμβολή, στην τριήμερη συζήτηση και διαβούλευση για να αναδείξουμε ζητήματα που αφορούν τους νέους ανθρώπους, εμάς, τους/τις φίλους/ες μας, τους/τις συνομήλικους/ες μας.

Αναλυτικά, το κείμενο συμβολής:

Η νέα γενιά στο προσκήνιο

Η κυβέρνηση της ΝΔ κατέστησε σαφές, από την πρώτη στιγμή, ότι θα κηρύξει τον πόλεμο στους νέους και τις νέες. Στόχος της ακροδεξιάς και νεοφιλελεύθερης παράταξης είναι να μετατραπούμε σε μια χαμένη γενιά, μετά από μια δεκαετή κρίση, στην οποία μας βυθίζει ακόμα περισσότερο, με αφορμή την πανδημία.

Η γενιά μας βρέθηκε στο στόχαστρο της κυβέρνησης Μητσοτάκη καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Δημιούργησε αδιέξοδα στις σπουδές, δεν έλαβε κανένα μέτρο προκειμένου να επιστρέψουν νωρίτερα στα σχολεία., εμπόδισε τις διεξόδους κοινωνικοποίησης των νέων ανθρώπων, καθιέρωσε την καταστολή και την αστυνομοκρατία ως μέτρο βίαιης πειθάρχησης στα μέτρα και προσπάθησε να διαφύγει των εγκληματικών ευθυνών της μέσω της όξυνσης του κοινωνικού αυτοματισμού, χαρακτηρίζοντας τους νέους και τις νέες ως μοναδικούς υπαίτιους/ες για τη διασπορά του ιού.

Με την επίθεση, όμως, στην εργασία, μέσα από το αντεργατικό νομοσχέδιο Χατζηδάκη, έκανε ξεκάθαρο το μέλλον που μας ετοιμάζει. Η κυβέρνηση, λειτουργώντας ως ντίλερ συμφερόντων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, σχεδιάζει μια δυστοπική κοινωνία των λίγων, στην οποία δεν θα έχουμε καμία προοπτική για αξιοπρεπή εργασία και ζωή. Η Ελλάδα που οραματίζεται θα είναι μια χώρα όπου το κρατικοδίαιτο και παρασιτικό μεγάλο κεφάλαιο θα επιβάλλει ένα καθεστώς πλήρους εκμετάλλευσης και καταπίεσης σε βάρος των νέων – και μελλοντικών εργαζόμενων – με μισθούς πείνας, χωρίς εργασιακά δικαιώματα και προστασία της εργασίας, με 10 και 12 ώρες εργασίας, σε καθεστώς πλήρους ελαστικοποίησης και επισφάλειας. Χιλιάδες συνομήλικοί/ες μας φεύγουν στο εξωτερικό για να μπορέσουν να ζήσουν αξιοπρεπώς, ενώ πολλοί δεν μπορούν να αυτονομηθούν από την οικογενειακή στέγη και στήριξη για να επιβιώσουν.

Η ΝΔ, πιστή στο σχέδιό της για την συνεχή όξυνση των ανισοτήτων, όρθωσε φραγμούς και στην Παιδεία. Προσπαθεί να δημιουργήσει μαθητές και μαθήτριες πολλών ταχυτήτων, ανακόπτοντας τις ευκαιρίες κοινωνικής κινητικότητας και ισότιμης πρόσβασης στη γνώση και στη μόρφωση. Διαχωρισμός σχολείων σε ανώτερης και κατώτερης ποιότητας, αυτονόμηση σχολικών μονάδων από τη μέριμνα του Υπουργείου Παιδείας, αποκλεισμός χιλιάδων μαθητών/τριών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μεγαλύτερη εντατικοποίηση των εξετάσεων συνθέτουν το παζλ της πολιτικής και του οράματος της ΝΔ για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Παράλληλα, τιμωρεί τους μαθητές και τις μαθήτριες, οι οποίοι/ες δεν θα καταφέρουν να περάσουν σε κάποιο τμήμα σε Δημόσιο ΑΕΙ, καθώς με τη βάση εισαγωγής δεν τους/τις θεωρούν άξιους/ες για να φοιτήσουν στο δωρεαν και δημόσιο πανεπιστήμιο,. Τους δίνει, όμως, τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα ισότιμο πτυχίο, εφόσον έχουν την οικονομική δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα, αμφιβόλου ποιότητας, ιδιωτικό ΙΕΚ, αφού η ΝΔ προχώρησε στην παράκαμψη του άρθρου 16 και μετέτρεψε σε τα πτυχία των Κολλεγίων σε ισάξια με αυτά των Δημόσιων ΑΕΙ. Αποκλειστικός στόχος αυτής της κίνησης αποτελεί η δημιουργία μιας στρατιάς πελατών για τα φιλικά επιχειρηματικά της συμφέροντα, ένα κόστος που θα το επωμιστεί η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία, που βλέπει τις κατακτήσεις και τα δικαιώματά της να μετατρέπονται σε εμπορεύματα και να εξανεμίζονται.

Μπροστά σε αυτό το φάσμα, διεκδικούμε να κερδίσουμε πίσω τις ζωές μας και μπαίνουμε ενεργά στη σύγκρουση απέναντι στο μέλλον που μας ετοιμάζουν. Το μέλλον είμαστε εμείς, η νέα γενιά, η κοινωνική πλειοψηφία που δεν θα σταματήσει να ονειρεύεται και να αγωνίζεται για μια καλύτερη ζωή.

Όμως, το σχέδιο της κυβέρνησης για να υποτάξει τη νέα γενιά στα δικά της καλούπια δεν ευοδώθηκε. Οι νέοι και οι νέες αντέδρασαν με μεγαλειώδη συλλαλητήρια στην προσπάθεια διάλυσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου, βρήκαν τρόπους συντονισμού και αντίδρασης στη σκληρή βία που δέχονταν στις πλατείες όλης της χώρας, στάθηκαν αλληλέγγυοι και πάλεψαν για τη Δημοκρατία, όταν αυτή καταστρατηγήθηκε από την ακροδεξιά κυβέρνηση της ΝΔ.

Οι μάχες αυτές, η κοινωνική και κινηματική διαθεσιμότητα των νέων ανθρώπων αποτελεί την μεγαλύτερη παρακαταθήκη και ελπίδα για το μέλλον. Δεν θα υποταχθούμε στη βία και την καταπίεση της κυβέρνησης, δεν θα συνηθίσουμε τη βαρβαρότητα, αλλά θα αντιμετωπίσουμε το «τέρας».

ΕΡΓΑΣΙΑ

Το δικαίωμα στην εργασία με ικανοποιητικούς μισθούς και αξιοπρεπείς συνθήκες αποτελεί ταυτοτικό στοιχείο για την Αριστερά και, ως εκ τούτου, η υπέρασπισή του οφείλει να αποτελεί κεντρικό άξονα στο πολιτικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Η συζήτηση αυτή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη ειδικά για τη νέα γενιά, μια γενιά που έχει βιώσει στο πετσί της συνέπειες των νεοφιλελεύθερων και μνημονιακών πολιτικών της προηγούμενης δεκαετίας. Μια γενιά, που βλέπει ακόμα και σήμερα την ανεργία να είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, το καλύτερο και άρτια εκπαιδευμένο επιστημονικό προσωπικό να έχει μεταναστεύσει στο εξωτερικό, και να μην υπάρχουν οι όροι για να επιστρέψει σύντομα πίσω. Σε μια περίοδο που στο επίκεντρο βρίσκεται η προσπάθεια περαιτέρω απορρύθμισης της εργασίας και η κυριαρχία των ατομικών έναντι των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, οι νέοι/ες προκειμένου να επιβιώσουν αναγκάζονται να συμβιβαστούν με την πολύωρη εργασία με πενιχρούς μισθούς, τις συνεχείς εναλλαγές εργασίας, την επισφάλεια και τις ελαστικές μορφές απασχόλησης, την καταστρατήγηση ακόμα και των βασικών τους δικαιωμάτων.

Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση και την απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι αναγκαίο να προχωρήσει στη διαμόρφωση ενός πολιτικού προγράμματος που θα ιεραρχεί ψηλά κρίσιμες παρεμβάσεις που στοχεύουν στην μείωση της ανεργίας, τη στήριξη της εργασίας των νέων και την προάσπιση των  δικαιωμάτων τους.

– Μείωση του χρόνου εργασίας σε 7ωρο ή σε τετραήμερη εργασία. Αύξηση του κατώτατου μισθού στα 800 ευρώ χωρίς ηλικιακές διακρίσεις. Επαναφορά των τριετιών και μισθολογικών ωριμάνσεων.

– Αναβάθμιση της λειτουργίας του ΟΑΕΔ και δημιουργία δημόσιων κέντρων επαγγελματικής κατάρτισης. Επιδότηση και παροχή κινήτρων για την πρόσληψη νέων σε ηλικία εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Μόνιμες καθ’ έτος προσλήψεις στους κρίσιμους τομείς της υγείας και παιδείας που υποστελεχώθηκαν τα χρόνια των μνημονίων.

– Στήριξη των νέων αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών με την επιδότηση της έναρξης των δραστηριοτήτων τους και φορολογικό μορατόριουμ το πρώτο διάστημα.

– Διασφάλιση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, με συνταγματική κατοχύρωση της ισχύς της ευνοϊκότερης ρύθμισης καθώς και του πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων.

– Περιορισμό των συμβάσεων μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης που δεν δικαιολογούνται από τη φύση της δραστηριότητας, κατάργηση της πρακτικής ενοικίασης εργαζομένων, καθώς και των εικονικών εργολαβιών σε ΔΕΚΟ και άλλους φορείς.

– Καθιέρωση διαδικασιών ελέγχου και συγκεκριμένων κριτηρίων για την τεκμηρίωση της εξαρτημένης σχέσης εργασίας και απαγόρευση απασχόλησης εργαζομένων με μπλοκάκια στις περιπτώσεις αυτές.

– Διεύρυνση των νομοθετικών ρυθμίσεων που προστατεύουν τη μητρότητα. Ενίσχυση των ολοκληρωμένων δράσεων υπέρ ανέργων γυναικών και νέων μητέρων, με προτεραιότητα τις ομάδες εκείνες που βρίσκονται στη δυσκολότερη θέση (μονογονείς, μακροχρόνια άνεργες, Ρομά, μετανάστριες).

– Ποσόστωση φύλου στα Διοικητικά Συμβούλια και στις θέσεις ευθύνης των οργανισμών και εταιρειών του δημόσιου τομέα.

– Θέσπιση πλαισίου ελέγχου της τηλεργασίας. Ενιαία αντιμετώπιση των εργαζομένων ανεξαρτήτως της φύσης της εργασίας τους, με κατοχύρωση των συνδικαλιστικών ελευθεριών τους. Αντιμετώπιση φαινομένων παραβίασης ιδιωτικότητας στην εργασία λόγω της χρήσης των νέων τεχνολογιών.

– Δημόσιο και αναδιανεμητικό σύστημα ασφάλισης με δημόσια εγγύηση των μελλοντικών παροχών. Σύνδεση των εισφορών των αυτοαπασχολουμένων με το εισόδημά τους.

 

ΠΑΙΔΕΙΑ

Η Παιδεία  αποτελεί δημόσιο και καθολικά προσβάσιμο αγαθό, ενάντια σε λογικές που την θέλουν προνόμιο των λίγων. Βασικό στοιχείο ενός προγράμματος για τη νέα γενιά είναι η προσπάθεια για την ενδυνάμωση της Δημόσιας, Δωρεάν, Ποιοτικής και Δημοκρατικής Παιδείας. Βασική τομή στο νέο πρόγραμμα πρέπει να αποτελεί η αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης και η δημιουργία ενός πλέγματος ρυθμίσεων που θα λειτουργούν προς όφελος των μαθητών/-τριών, των φοιτητών/-τριών και των νέων εκπαιδευτικών. Επιδιώκουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα  που θα διαμορφώνεται σε δημοκρατική κατεύθυνση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, θα συγκρούεται με τη νεοφιλελεύθερη  λογική και τη λογική των αγορών και θα θέτει στο επίκεντρο την γνώση και τις ανάγκες των πολλών.

Διεκδικούμε ποιοτική αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας

– Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία, τουλάχιστον στο 5,5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

– Να γίνει πράξη η 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση με πλήρη εφαρμογή της 2χρονης προσχολικής.

– Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με συμπερίληψη για τους νέους και τις νέες εκπαιδευτικούς – Δημόσιο και Δωρεάν σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με την ευθύνη του κράτους και την εμπλοκή των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

– Διεκδικούμε μείωση του αριθμού των μαθητών/-τριών σε κάθε τμήμα με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας και τη σταδιακή καταπολέμηση της παραπαιδείας.

– Αναβάθμιση και δημιουργία νέων σχολικών μονάδων που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες – Ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων.

– Ποιοτική αναβάθμιση των ΕΠΑΛ και των προγραμμάτων σπουδών τους. Άρση των ανισοτήτων μεταξύ ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Επαναθεσμοθέτηση των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και επέκτασή τους στα πανεπιστήμια τη χώρας.

 

Απέναντι στο Αναχρονιστικό σχολείο

– Κατάργηση των σχολικών παρελάσεων, αντικατάστασή τους με σχολικές εκδηλώσεις και περιπάτους ιστορικής μνήμης – Απεμπλοκή των εθνικών συμβόλων από λογικές επαίνου.

– Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τους χώρους των σχολείων και κατάργηση της προσευχής ως καθημερινής πρακτικής στα σχολεία.

– Καθιέρωση του μαθήματος Θρησκειολογίας.

 

Θέλουμε γνώση προσανατολισμένη στις ανάγκες της κοινωνίας

– Σχεδιασμό νέων αναλυτικών  προγραμμάτων και προώθηση νέων εκπαιδευτικών μεθόδων διδασκαλίας. Εδραίωση των νέων θεσμών στο σχολείο: Θεματική Εβδομάδα, Ημέρες Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Έτος Γνωστικού Αντικειμένου. – Ενίσχυση του πολιτισμού και του αθλητισμού.

– Ενίσχυση των μαθημάτων κοινωνικού και ανθρωπιστικού προσανατολισμού.

– Καθιέρωση μαθήματος Σεξουαλικής Αγωγής για την ενημέρωση και επιμόρφωση των μαθητών/-τριών (προφύλαξη, σεξουαλικός προσανατολισμός, ταυτότητα φύλου).

 

Λέμε Όχι στο εξετασιοκεντρικό σχολείο

– Καθιέρωση της περιγραφικής αξιολόγισης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

– Καθιέρωση της κλήρωσης ως μοναδικής διαδικασίας επιλογής μαθητών για τα πειραματικά σχολεία

– Αναβάθμιση του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου με απελευθέρωση του από το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

– Κανένας/ Καμία μαθητής/τρια εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και καθιέρωση ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

– Κατάργηση της τράπεζας Θεμάτων και της ΕΒΕ , πολιτικών που οξύνουν την σχολική αποτυχία και διαρροή.

 

Διεκδικούμε ένα σχολείο που θα άρει τις ανισότητες

– Προσλήψεις σχολικών ψυχολόγων. Δυνατότητα παροχής συμβουλευτικής και σε γονείς και εκπαιδευτικούς από τον/την σχολικό/-ή ψυχολόγο.

– Καθολική καθιέρωση των σχολικών γευμάτων.

– Διαμόρφωση των συνθηκών ώστε οι ΑμεΑ να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.

– Καθολική Συμμετοχή των παιδιών προσφύγων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

– Ενίσχυση και διεύρυνση της εκπαίδευσης στις φυλακές.

 

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και Έρευνα

– Κατάργηση των νόμων Κεραμέως – Απόσυρση των αστυνομικών δυνάμεων – Επαναφορά του Ασύλου

– Κατάργηση της εξίσωσης των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των κολεγίων με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων καθώς αναιρούν την συνταγματική επιταγή του άρθρου 16.

– Ενίσχυση του αυτοδιοίκητου χαρακτήρα Αύξηση της συμμετοχής των εκπροσώπων φοιτητών/-τριών και των εργαζομένων στα όργανα διοίκησης των ιδρυμάτων. Καθολική συμμετοχή των φοιτητών/-τριών στις εκλογικές διαδικασίες των οργάνων αυτών.

– Μέτρα ενίσχυσης της φοιτητικής μέριμνας με στόχο την καθολική κάλυψη των αναγκών. Δημιουργία νέων φοιτητικών εστιών και ενίσχυση του στεγαστικού επιδόματος.

– Δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Κατάργηση των διδάκτρων για τις μεταπτυχιακές σπουδές.

– Δημιουργία δομών ΑμεΑ που θα εξασφαλίζουν την ισότιμη συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.

– Δημιουργία του ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας. Αλληλοτροφοδότηση και σύνδεση της έρευνας που παράγεται στα διάφορα προγράμματα και της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιστροφή της ΓΓΕΚ στο Υπουργείο Παιδείας.

– Ενίσχυση του ΕΛΙΔΕΚ, ως ένα δημόσιο φορέα στήριξης της έρευνας και της καινοτομίας, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν και να αναπτυχθούν νέα ερευνητικά προγράμματα και να στηριχθούν οι νέοι ερευνητές/-ριες. Αύξηση της χρηματοδότησης της έρευνας τουλάχιστον στα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

– Ισόρροπη χρηματοδότηση της έρευνας, τόσο σε εφαρμοσμένα και εξειδικευμένα αντικείμενα των θετικών επιστημών, όσο και στα γνωστικά αντικείμενα των ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών.

– Ενιαίοι κανόνες και πλαίσιο λειτουργίας για δημόσια Ερευνητικά Κέντρα, Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία. Δημοσιότητα και δημοκρατικός έλεγχος της προέλευσης των κονδυλίων, των όρων χρηματοδότησης και του προσδοκώμενου αποτελέσματος της έρευνας που διεξάγεται σε αυτά. Ενίσχυση των συνεργειών μεταξύ τους.

– Νομοθετικό πλαίσιο που αναγνωρίζει τα πλήρη δικαιώματα του ερευνητή ως εργαζόμενου (ασφάλεια, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη). Ενιαιοποίηση των κανόνων και των μορφών εργασίας στην έρευνα. Αποσύνδεση της ακαδημαϊκής ιδιότητας του/της μεταπτυχιακού/-ης και διδακτορικού/-ής φοιτητή/-τριας από την εργασιακή ιδιότητα του/της ερευνητή/-τριας.

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η εκμετάλλευση του περιβάλλοντος για την κάλυψη των αναγκών της κοινωνίας αναπόφευκτα το επιβαρύνει και δημιουργεί προκλήσεις για την δυνατότητά μας να μπορούμε να απολαμβάνουμε τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες στο μέλλον.

Κομβικό σημείο της εποχής μας αποτελεί η κλιματική κρίση. Η ανάσχεση και η αντιμετώπισή της σε παγκόσμια κλίμακα αποτελεί προϋπόθεση για ένα βιώσιμο πλανήτη για την κοινωνία μας και όλους τους οργανισμούς που φιλοξενεί. Στόχος πρέπει είναι η καθολική κάλυψη των αναγκών της κοινωνίας με βιώσιμο για το περιβάλλον τρόπο, στόχος που θα επιτευχθεί μέσα από την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου αλλά και με την αλλαγή της κοινωνικής και καταναλωτικής συνείδησης.

Στην κατεύθυνση της ανάσχεσης της περιβαλλοντικής κρίσης και της μετάβασης στην πράσινη ενέργεια:

– Κατάργηση του νόμου Χατζηδάκη που διαλύει κάθε δικλίδα προστασίας του περιβάλλοντος.

– Επαναφορά των προστατευτικών διατάξεων για τις περιοχές Natura.

– Βιώσιμη Ανάπτυξη με αειφορία, που θα βασίζεται στην ελάχιστη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση με επίκεντρο την κοινωνική ευημερία.

– Δίκαιο καταμερισμό της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης με επιμερισμό των επιπτώσεων σε όλους, αποφεύγοντας φαινόμενα υπέρμετρης επιβάρυνσης ενός κράτους, μιας περιοχής ή τοπικής κοινωνίας.

– Συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας μέσω των θεσμών της στη διαχείριση και τον έλεγχο κρίσιμων περιβαλλοντικών παρεμβάσεων.

– Δημιουργία περισσότερων χώρων πρασίνου εντός αστικού ιστού

– Πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις για τη μείωση χρήσης του αυτοκινήτου.

– Διεκδικούμε το μετασχηματισμό της παραγωγικής διαδικασίας σε ένα μοντέλο που θα αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα της κυκλικής οικονομίας.

– Να εξασφαλίσουμε την ενεργειακή ασφάλεια και την εθνικής αυτάρκεια, παράγοντας και καταναλώνοντας ενέργεια που είναι ασφαλής καθαρή και πράσινη

– Απανθρακοποίηση στην παραγωγή ενέργειας. Η παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα να συμμορφώνεται με τους στόχους για την μείωση των ορυκτών καυσίμων στο ενεργειακό μείγμα.

– Εθνικό σχέδιο για την μεταλλευτική δραστηριότητα με γνώμονα τις ανάγκες της κοινωνίας αλλά και την μη αμετάκλητη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Καμία επιφανειακή εξόρυξη.

– Διασφάλιση του σταδιακού τερματισμού της υπάρχουσας εξόρυξης ορυκτών καυσίμων και χρυσού, με τρόπο που θα κατοχυρώνει την κοινωνική περιβαλλοντική αποκατάσταση των τοπικών κοινωνιών στις οποίες γίνονται εξορύξεις.

– Καμία νέα εξόρυξη υδρογονανθράκων και καμία νέα έρευνα

 

ΣΤΕΓΑΣΗ – ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ – ΝΕΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ

Οι νέοι και οι νέες αντιμετωπίζουν τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα. Η έκρηξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης δημιούργησε μια νέα στεγαστική κρίση, που αφορά πρωτίστως τους νέους και τις νέες που είτε υποχρεούνται να πληρώνουν υπέρογκα ενοίκια, είτε δεν βρίσκουν σπίτι προς ενοικίαση και αναγκάζονται να μένουν στο παιδικό τους δωμάτιο. Η λεγόμενη «χαμένη γενιά» της κρίσης βρέθηκε να σπουδάζει, να εργάζεται, να δημιουργεί τη ζωή της σε μια συνθήκη έλλειψης προοπτικής. Η ανασφάλεια αποτελεί κύριο χαρακτηριστικό της γενιάς μας.

– Κρατική ενίσχυση για την άμεση εξεύρεση στέγης. Ενισχυμένο επίδομα στέγης σε κάθε νέο ζευγάρι που θα διαμορφώνεται στη βάση εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων.

– Έλεγχος της διασποράς του Airbnb

– Θεσμοθέτηση πλαφόν στις τιμές των ενοικίων

– Θεσμοθέτηση πολιτικού γάμου ομοφυλοφίλων.

– Θεσμοθέτηση δικαιώματος ομόφυλων ζευγαριών στην τεκνοθεσία.

– Αύξηση του επιδόματος του παιδιού και επέκτασή του και για παιδιά με θετούς ή ανάδοχους γονείς

– Κρατική ενίσχυση για την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης για τη νέα οικογένεια και το παιδί.

 

ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ – ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ

Για εμάς, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν είναι άνθρωποι β’ κατηγορίας, ούτε «επικίνδυνοι εγκληματίες» και «κίνδυνος» για την αλλοίωση του πολιτισμού μας. Είναι άνθρωποι με αξιοπρέπεια, με δικαιώματα και με ανάγκες. Το προσφυγικό είναι θεμελιώδης τομέας άσκησης πολιτικής, στον οποίο επιδιώκουμε την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την ανάδειξη των αρχών της αλληλεγγύης και της ισότητας όλων των ανθρώπων. Από την άλλη, τα παιδιά των μεταναστών και τα προσφυγόπουλα αποτελούν, πλέον, τμήμα της νέας γενιάς της χώρας όσο και αν η πολιτεία και οι ακροδεξιές, συντηρητικές και ξενοφοβικές δυνάμεις προσπαθούν να τους κρατήσουν στο κοινωνικό περιθώριο.

Στόχος η άρση των ανισοτήτων μεταξύ των παιδιών και η ομαλή ένταξη στην κοινωνία:

– Απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας σε ανήλικα παιδιά μεταναστών που γεννήθηκαν ή τελείωσαν το σχολείο στην Ελλάδα. Όλα τα παιδιά που ζουν στη χώρα πρέπει να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα και να παρέχετε σε αυτά και τις οικογένειές τους η αναγκαία κρατική μέριμνα.

– Ενίσχυση της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης με δράσεις και πρωτοβουλίες.

– Αναβάθμιση του πλαισίου πρόνοιας, προστασίας και φροντίδας των ασυνόδευτων ανηλίκων.

– Δημιουργία περισσότερων θέσεων σε ξενώνες φιλοξενίας για τα ασυνόδευτα παιδιά, εντός αστικού ιστού.

– Αναγνώριση των σπουδών μεταναστών και προσφύγων, μέσω δομών των ελληνικών ΑΕΙ.

– Διαμόρφωση νομικού πλαισίου για την επιτροπεία των ασυνόδευτων ανηλίκων, με στόχο να υπάρχει για κάθε παιδί κηδεμόνας που θα χειρίζεται κάθε ζήτημα της καθημερινής τους ζωής.

– Για τη συμπερίληψη τόσο των μεταναστών/μεταναστριών, των αιτούντων/αιτουσών και δικαιούχων διεθνούς προστασίας στις τοπικές κοινωνίες, οφείλει η Πολιτεία να εξασφαλίσει το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στις εκλογές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συμμετοχής σε τοπικά δημοψηφίσματα για όσους έχουν συμπληρώσει πενταετή διαμονή στη χώρα.

 

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΧΡΟΝΟ

Η αναστροφή του brain drain δεν θα επιτευχθεί μόνο με τις πολιτικές μείωσης της ανεργίας. Όσο σημαντικό και καθοριστικό είναι για έναν νέο και μία νέα η εύρεση εργασίας, άλλο τόσο σημαντικό είναι η δυνατότητα να μπορεί να αξιοποιεί ευχάριστα και δημιουργικά τον ελεύθερο του χρόνο. Άλλωστε οι νέοι/ες δεν είναι μηχανές να δουλεύουν ασταμάτητα, έχουν ανάγκη από ποιοτικό ελεύθερο χρόνο, την πρόσβαση στην ψυχαγωγία και τον πολιτισμό, στον αθλητισμό και σε παράλληλα ενδιαφέροντα. Είναι αναγκαία λοιπόν μια δέσμη προτάσεων που θα στοχεύουν στην παροχή όλων αυτών των αγαθών, προκειμένου οι νέοι να μπορούν να κοιτάζουν με αισιοδοξία το μέλλον, να οραματίζονται μια καλύτερη και ποιοτικότερη ζωή.

 

– Καθολική πρόσβαση των νέων στον πολιτισμό. Θέσπιση ειδικής «κάρτας Πολιτισμού» με ετήσια κρατική χρηματοδότηση για την ευκολότερη πρόσβαση των νέων στις διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επέκταση του ηλικιακού ορίου της δωρεάν πρόσβασης σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

– Ίδρυση δημόσιων καλλιτεχνικών δομών, ανά την Ελλάδα, για παιδιά και ενήλικες (σχολές χορού, θεάτρου, εικαστικών τεχνών, κοκ). Πρόνοια για αποκεντρωμένες δράσεις πολιτισμού πανελλαδικά. Ενίσχυση των ερασιτεχνικών πολιτιστικών και θεατρικών ομάδων, δημιουργία πολιτιστικών λεσχών και πολυχώρων ανά γειτονιά για χρήση τους για καλλιτεχνικές δραστηριότητες από ομάδες νέων.

– Δημόσιες αθλητικές υποδομές για όλους και όλες. Αναβάθμιση των αθλητικών υποδομών και εξασφάλιση της πρόσβασης σε ΑμεΑ. Ενίσχυση του μαζικού αθλητισμού και των προγραμμάτων άθλησης ενηλίκων ανά γειτονιά.

– Ενίσχυση του ερασιτεχνικού αθλητισμού μέσα από την στήριξη των αθλητικών σωματείων που αποτελούν τα κύτταρα μέσα από τα οποία υλοποιείται. Επιδότηση (κάλυψη του κόστους) της συμμετοχής των ανηλίκων σε ακαδημίες αθλημάτων.

– Αναβάθμιση των σχολικών και πανεπιστημιακών αθλητικών και πολιτιστικών δομών και εγκαταστάσεων. Θεσμοθέτηση σχολικών και πανεπιστημιακών αθλητικών πρωταθλημάτων, στήριξη των καλλιτεχνικών ομάδων και δραστηριοτήτων εντός των ιδρυμάτων.

– Αναγνώριση της πρόσβασης στο διαδίκτυο ως κοινωνικό αγαθό. Επιδότηση του κόστους σύνδεσης για όλους τους νέους και νέες.

– Στήριξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, σε συνδυασμό με πολιτιστικά γεγονότα και άλλα στοιχεία, όπως η προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος, αθλητικές δραστηριότητες κλπ.

– Θεσμοθέτηση χώρων και ενός σαφούς πλαισίου μέσα από το οποίο θα επιτρέπεται το ελεύθερο camping. Εξασφάλιση φθηνών διακοπών για τους νέους μέσω αντίστοιχων προγραμμάτων.

– Αποποινικοποίηση της χρήσης ψυχαγωγικής κάνναβης.

– Μείωση της στρατιωτικής θητείας στους έξι μήνες, με αποκλειστικό προσανατολισμό την εκπαίδευση. Βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, εκδημοκρατισμός των στρατοπέδων, θεσμοθέτηση του «συνηγόρου του οπλίτη». Ενίσχυση της εναλλακτικής θητείας. Κατεύθυνση σε αμιγώς μισθοφορικό στρατό.